Tuesday, January 12, 2010

Sepetang di PDKM

Aku punya impian bukan khayalan,
Ingin bertamu di Kota Makkah,
Ingin bermujahadah di Madinah,
Juga tidak ketinggalan menadah tangan di Raudah,
Seperti Cik Lie PDKM di Hotel Al-safwah,

Inginku ada lagi…
Aku ingin Rabbku menerima seadanya diri,
Seada aku semampu aku,
Seadanya aku tidak sama adanya RasulMu,
Semampu aku yang sibuk selalu,

Pertemuan PDKM Ahad lalu memang ku tunggu,
Berdebar-debar ingin bertemu,
Bagaimanakah gelagat semua tetamu termasuk diriku?
Mula-mula sampai, Cikgu Mas menyambut senyumku ,
Dipeluknya aku, katanya tidak berubah seperti jugak dahulu,
Tapi ku kata CM dah berubah, bertambah besar dirimu cikgu!
CM senyum je dulu, dalam hati mana aku tahu,

Manusia kedua aku jumpa adalah si dia bertudung merah yang ayu,
CM tanya cuba teka siapakah dirimu?
Aku termalu-malu ada soalan cepu
Malu gak takut salah teka dirimu
Ku jawab Kak Zie, CM kata tidak, dirimu pulak malu
Mana tak malu, ku genggam tanganmu… lama tu!
Baru aku ingat,
Hah! Kak Noor!
Kan dirimu dlm senarai penyambut tetamu,
Malunye aku, apa punya ngoknye aku,
Lepas tu baru peluk tak jemu-jemu,

Manusia ketiga aku jumpa ialah Dik Hanis kuningnya baju,
Senyummu menjadi pujaan hatiku,
Kalau tak percaya carilah gambar yang tiada senyummu,
Kecuali satu, masa mengadu kat Bi mu sambil tangan tunjuk melulu
“Bi…. Tu…, Bi, Dia tu…” rengek manjamu,

Manusia keempat, Humaira punya Ummi, kawan blogku,
Kutanya CM, mana orang nya tu,
Bukan apa nak bagi kuih bakar yang Ummi order padaku,
Dah jumpa kalu, paham-paham le saudaraku,
Peluk cium macam dah kenal dolu-dolu,

Manusia kelima, orang yang paling kutunggu,
Lepas daftar aku tertunduk malu,
Mana tak malu, semua tetamu sudah menunggu,
Aku tetamu terakhir selepas Mamaju,
Aku tunduk pandang stokin hitam kaki ku,
Bila pandang ke depan terkezut rupanya Cik Lie ku,
Jejaka idaman Malaya berdiri berborak ngan Taj rakanku,
Depa tegak kat belakang kerusi biruku,
Eh! Cik Lie, kataku,
Cik Lie senyum padaku,
Nak kata apa lagi aku terpaku,
Pada kehenseman dirimu,
Yang sebenaqnya lidah ku kelu,
Dlm blog bolehlah merapu,
Bila mata bertemu, aku malu, Cik Lie pun malu,
Jangan kata tak malu Wahai Cik Lie ku,
Ku lihat dirimu pun tersipu-sipu,
Eh! Lagi aku merapu,
Sebenaqnya Cik Lie tidak begitu,
Lepas tegur Cik Lie ku,
Aku duduk buat-buat layan dua anak daraku,
Ketaq kakiku, takut Cik Lie cikucak padaku,

Hah! Sorang ni memang aku nak bertemu,
Jejaka pink kugelar dirimu,
Oh! Rupanya tak lah besar sgt org mu,
Suka bercakap rupanya cik adikku,

Lepas tu byk lagi tetamu,
Eh! Tersilap pulak aku,
Orang pertama yg aku jumpa adalah MAMAJU!
Baru sampai, hubby ku pegang kotak besar kek Cik Lieku,
Aku pulak usung kotak kek isi tepung pelita dan coq badak kegemaran IP dan Datin Asnijaku,
Tiba-tiba nak turun tangga, ada orang sapa diriku,
Wan Rusyaini ke tu?
Aku terpinga-pinga, alamak siapa pulak kat situ?
“Ni Mamaju!” kata dirimu,
Aaaaa…. Mamaju!
Aku terkejut menjerit, tak sangka you!
Baru ku tahu rupa parasmu,

Sebenaqnya ramai lagi yang kutemu,
Dok kerusi sebelah, Ainharny dari Melaka,
Ummiazzuddin tinggi lampai,
Dia kata… “rupanya kecik orangnye”
Mengata akulah tuh! Akak pun sama, hehehehe... tulang macam aku,
Lepas tu nampak jejaka berbaju kuning hensem tu,
Oh! Ayah Zain tetamu,
Dok kerusi depan bersama semua jejaka melayu,
Aku nak tegur, ada itu malu, juga takut kena gossip kat mamarazziku,
Mana taknya, seorang aku dikerumun semua jejaka tuh!
Kak Sonata pulak bagi keychain sebagai saguhati, tapi kalau nak, kena beratur atas stage dulu,
Syok gak akak buat kita macam anak muridmu,
Mana taknya kak Sonata kan Guru Penolong Kanan atau GPK tuh!
Tapi bukan GPK satu lagi tu,
Yang mana satu?
Alah! Geng Perempuan Kaya tuh!
Asal nama tak tahulah,
Diorang ni bikin gamat ini bloglah,
Itu CM, Datin Asnija, Hanis dan sapa lagi arrr….

La! Sudah panjang sgt daa…,
Kang semua malas nak scroll down lama-lama,
Nak sebut ramai… jari dah lenguh, otak dah lemah,
Tapi ada lagi yang ku jumpa,
S, Shami2, kak Sidah sponsor coklat sedap, Atikah, Sinomosa,
Juga En Rosli, Kamato, Yem…nombor berapa ntah aku lupa,

Yang penting Ayahanda….
Ayahanda tanya apa ye, aku tak dengar apa,
Yang terdengar tepung pelita,
Aku kata kuih Limas,
Muka Ayahanda terpinga-pinga,
Eh! Kenapa? Aku salah jawab ke? Aku main jawab je,
Tak faham soalan apa ayahanda tanya,
Nak tahu kenapa?
Sebab Ayahanda cakap beralus sangat,
Suara antara dengar tak dengar je,
Aku je yang terkinja-kinja
Eh! Ayahanda!
Buat macam ayahanda sendiri terus sapa,
Aku suka tulisannya.

Kak Raihanah, kakak IP pun jumpa jugak,
Tapi aku cuma pandang mukanya dan dia pandang muka ku,
Tak tahu pulak kak Raihanah, kakak IP yg jauh nun,
Sebab aku tengok muka kakak tu serius, takut pulak hatiku,

Jumpa sapa lagi ye?
Oh! Baru ingat, si anak teruna songkok tinggi ya amat,
Siap dengan tongkat-tongkat kamera nye,
Hush! Beria sakan si dia,
Nak abadikan gambar jadi kenangan,
Aku kenal Musafir Islam pun lepas jamuan makan tu,
Dalam sembang-sembang di blog Cik Lie yang kelas tu,

Hish! Ramai lagi aku pun dah lupa,
Minta maaf sapa-sapa yang namanya tak ada,
Bukan sengaja, tapi aku ni agak pelupa,
Tak pe lah, nanti lagi kita jumpa,
Entah bila, entah di mana,
Adakah mungkin sejarah berulang?
Mungkin ini yang terakhir,
Manalah tahu lain kali mungkin aku dah tak ada,
Bertemu juga tapi dengan Rabbku Yang Esa,
Ampun maaf ku pinta,
Andai ada terkasar bahasa, tersilap bicara,
Aku ini hambaNya yang biasa,
Mungkin ada yang tidak suka,
Hasratku hanya satu, ingin punya teman yang mengingatkan aku padaNya,
Hidup kita tidak lama,
Ampunkan aku untuk segala.


Nukilan ikhlas,
Wan Rusyaini Wan Mohd

40 comments:

  1. Ngeh ngeh ngeh.. jejaka pink pun, jejaka pink lah kak wan..CP ok jer.. nasib baik x pakai baju pink tu aritu.. Karang terlebih glemer lak nanti..

    hmm CP mmg x besar kak.. baju pun size XL jer, ngeh ngeh ngeh..

    suka bercakap? hmm yg ni mcm x berapa nak ok jerk, ngeh ngeh ngeh.. CP tak suka sgt bercakap, tapi dah keje mmg kena bercakap, so cakap je lah selagi boleh bercakap.. hmm bape byk cakap daa..

    ReplyDelete
  2. CP,

    Wow! Raja pecut kat sini pulak ye!
    Tulah akak dok tunggu CP pakai baju pink, baru gempak. Siap ngan songkok lagi. Akak suka kamu gitu seh!

    ReplyDelete
  3. salam kak wan..

    nuuu....cua pi tengok kt dapoq tu...kang jadi kek hangus pulak..hehe..Kakakku ni bila berkarya panjang hujahnya....amboi2 tak ku sangka bakat anugerah yang ESA buat kak wan yg kecik comeiy

    pembetulan noo...ceq org kedah la kak..haiii baru jer puji kek ni rase lain dari yang lain....dah jadi org melaka...tapi jgn campak ceq kat selat melaka dah ler..ceqo mau hidup lagi...masih banyak dosa yg perlu di tampung, masih banyak ibadat yg perlu dikejaq....kalau dapat target ke Mekah sebelum di jemput pulang.

    ala kak wan...x yah la kasi kt bju pink tu anugerah raja pecut..dia dah dapat dah drpd CL.!!!tang baju tu...tpi betui kata kak wank..lebh menawan kan kalu hri tu CP berbaju pink...mmmm

    ReplyDelete
  4. salam adikku wan .
    akak dok tunggu dr pagi , tak kuar2 N3 baru , pastu dok tulisan jawapan pd ulasan yg melambak2 tak berjawab ,tu pun lum habis jwb lg N3 yg pertama raya PDKM kita tu , tengok jam dah kul 10 pg, jadual ku dah bermula , ALQURAN .... tup tup meletup wan diatas sekali ..
    hui hui hui sibaju pink dah dulu menjejak ....

    laaaa Ain lak dah sampai ... akak ketinggalan lagi ...

    akak biasa2 orng jer dik oiii ..jgn ditinggi2kan sangat nanti jatu terhempas , aduh sakiiiitttttt .

    semoga kasih berpanjangan ... sedap kuih yg wan buat . Sabtu ni kita jumpa disana yer... CP nk ikut ker .

    ReplyDelete
  5. salam ...
    tumpang lalu ...
    Ainhany , org Kedaaaahhhhhhhh , hang dok tang mana plak ? tau tau kita pun adik beradik gak macam kak S .

    ReplyDelete
  6. salam Wan,
    akak asyik ke frozen punya blog je, apa kata kat blog frozen tu, wan letak link ke sini, dan jugak letak link kat profile wan, akak sebenarnya lupa alamat sini, tadi google baru dapat...
    pandai sungguh bergurindam, haaa..abih sume keluar bakat bersyair dan bermadah..mmuah....cayang Wan...betul ke Ainhany yang berbaju oren tu?

    ReplyDelete
  7. Salam Adikku Wan,

    Terharu sungguh baca cacatanmu ini... malah ingat daku, rupanya kak ngahku, kak ngahmu jua..

    Wan, barangkali kita pernah bertemu pada kursus usahawan MARA... ngeh ngeh ngeh.

    Moga ukhwah berpanjangan.

    ReplyDelete
  8. salam wan...

    oleh kerana ukhuwah dah pun terjalin,jd akak perkenal kan diri sebenarnya ek,anak akak tak der pun nama humaira.UMMI HUMAIRA : ummi tu panggilan anak2,pelajar n jiran tetangga ku , humaira pula panggilan hubby ku ,n nama sebenar akak hjh Rohani . kalu nk lg terasa aqrab panggiller kak chaq .adik2 n sepupu ku panggil gitu ..

    ReplyDelete
  9. Salaam Wan,

    Adus terharunya namaku turut disebut dalam madah gurindammu ini. Besar sungguh bakat seni tokei kek yang kecil molek sorang nih. Bravo.
    Alhamdulillah, akhirnya dapat juga kita bertemu di alam nyata walaupun sekejap cuma. Semoga ikatan ukhuwwah kita berkekalan. Amin.

    VpeaceV

    p/s alaa kak ummi, ni yang cheq jeles nii....Wan sorang jer ker boleh panggei akak 'Kak Chaq'? :(
    Cheq pun nak panggei akak Kak Chaq jugak....boleh laa...na? Adik2 n sepupu panggei cheq 'Kak Chiq'...haa padan per dengan Kak Chaq....dak gitu? hehehe... (sori Wan, menyibuks pulak kak chiq nih...hik)
    Ainhanny pun orang Kedah?! yeeaahh baguih, baguih, welcome to the club! ;)

    ReplyDelete
  10. Ya Allah Wan....saya ni baru perasan Wan ada 2 umah...ok paham dah semua yg personal cite kat umah sini ye, hal biz cite kat umah yg satu lagi...cheewah hebat2 usahawan kita.

    Wan, saya baca puisi di atas...terror gak Wan bermadah pujangga moden ye....kekeke. Saya mcm Akak saya gak, kalau org tak kenal semua ingat serius/sombong tp sebenarnya terlebih mesra rakyat...tp cover sket jd org nmpk serius...hehehehe

    Ok Wan, nanti saya singgah lagi ni...

    ReplyDelete
  11. Salam Wan,
    Tahniah le sbb dpt buat kek idaman GPK tu. Kak pun tak rasa sbb perut dah diisi dgn makanan yg melimpah ruah atas meja tu. Tepung pelita - lemak bekrim. Rasanya kita saling berbalas senyuman je. Btau suami,"tu le tokeh kek beso".

    ReplyDelete
  12. Salam Ainhany,

    Alah sorilah, kak wan dah tertukar infolah. Kak Umiazuddin la yg dok melaka. Dah tua dik! Nyanyuk!

    Awat, jeles ka? Nak award gak la tu! CP tu cantik pakai baju pink kan? kan?

    ReplyDelete
  13. Salam Kak Chaq,

    Hahahahaha..... Tu la org soh tunggu. Kan dah tak dpt jadi ratu trek kt sini! Padahal akak lah org pertama wan gi tau sebelum n3 keluaq. Tak pa, ustazah kena utamakan anak murid dulu, wan ni campak-campak je kt tepi sekejap pun tak pe.

    Okay, sabtu ni kita jumpa, kuih bakar macam hari tu! set!

    ReplyDelete
  14. Salam Datin,

    Wan dah link ngan blog biz, cuba belek kt list blog keluarga ye- catatan peribadi rusyaini.

    Ni serangan balas MUAHHHH BESOOOO!

    ainhany, jawab! jawab! Hang pakai baju apa hr tu?

    ReplyDelete
  15. Kak Zie,

    Ialah entah-entah dah pernah jumpa kt kursus MARA. Wan ikut program Teknousahawan (MARA-MARDI)

    Tunjukkan diri mu sekarang! Tunjukkan!

    ReplyDelete
  16. Salam Kak Umiazuddin,

    Jangan sekali-kali kata diriku kecik molek, akak 100 kali ganda lagi kecik dari diriku hini!

    Jgn jeles ye, Wan ada kak Chaq.

    Eh! betul la tu! Kak Cik maknanya kecik. hehehehe

    ReplyDelete
  17. Salam IP,

    Ya. Wan ada 2 umah. Tu lah mungkin ramai yg tak perasan. Wan dah link kt blog biz wan.

    Tulah, wan debar gak tgk kak Raihanah, serius. Tak berani nak tegur, takat pandang je. Tak pelah, first time. Kalu dah tahu macam tu gayanya, lepas ni wan geletek-geletek kakak IP nanti.

    ReplyDelete
  18. Salam Kak Zainon,

    Tulah, rasanya kita sempat berbalas senyum je. Masa singkat sangat. Kalau dapat intriduce diri masing-masing syoknya. baru ingat, ingat nama, ingat suara, ingat gelagat, dll kan?

    ReplyDelete
  19. memang cantik kek yg wan buat tu, lain kali boleh order kot...

    ReplyDelete
  20. salam..

    mencabar ke ni kak wan???
    tapi nak tanya sat betui ke kata org mencapai kemenangan itu jauh lebih mudah dari mengekalkannya???apa kata ratu trek ???? jwap!!

    ooohh...nak tau ceq pakai baju apa??? kan sebelum tu ada program nisa..tema pun ala2 nisa' laa..hehhe...
    tak caya tanye kak ummii...(best lagi jadi anak2 ummi tau leh manja2...x jelouslaa)

    ReplyDelete
  21. Salaam Wan...

    lorrr...kak chiq ni pulak katanya orang Melaka?!!! ekeke... memangla tokei kek ni dah terkonfius sudah...hehe....entah2 ada order dari Melaka yang Wan belum siapkan nihh...haa kantoi!

    Lepas ni terpaksala Wan cipta 'Madah Berhelah' la pulak nampaknyer...hik

    VpeaceV

    ReplyDelete
  22. salam Wan,

    mama baru first time ziarah kat sini. aritu gi umah yg satu lagi tu. wah! pandai wan bergurindam bagai! tabik sring kat wan..

    ReplyDelete
  23. Salam Abang Kamato,

    Maaf wan tak sempat bertegur sapa petang tu, malu terlebih pulak.

    Nak order? Insyallah boleh. No Prob.

    ReplyDelete
  24. Salam Ainhany,


    hehehe... akak tak pernah cabar org. Takut! kang dibuat betul-betul baru terngangaaaaaa....

    Ye, capai kemenangan lagi mudah kerana kita hanya perlu tumpu utk strike. Tapi utk mengekalkan kemenangan adalah satu usaha berterusan dan perlu kuat istiqomahnya. Berdoalah byk-byk supaya Allah berikan kita kekuatan zahir dan batin.

    ReplyDelete
  25. Salam Mama Nab,

    Yey! mama dah sampai sini! Ni bukan pandai mama, ni namanya merapu merapa entah apa-apa!

    Wan tengok mama ni asyik kat meja tu je. Lamb chop, steak ke apa ke tak de ke Mama? bangun lah mama, tak de apa-apa ke kat dapur tu! Tak pernah rasa air tangan mama. Nak lah sekali!

    ReplyDelete
  26. Salam Kak Umiazuddin,

    Alaaaaa.... Wan salah lagi! Soli dah letak org kat mana-mana dah! Tak nak sebut lagi lah info-info merapu tu.

    Akak makan banyak-banyak bagi naik macam hubby wan kay! hehehehe

    ReplyDelete
  27. Salam...ya Allah..ana pun ada ke..kalau pakai kopian org igat dah pergi haji. Kenal la ikut Johor. Igatkan nak pakai sekali baju Zapin. Malu la pulak....

    Gambar itu sebagai kenangan abadi. Perkara itu dan waktu itu tak kan kembali lagi.

    syukran ya..igat ana. Ana bukan popula pun.

    ReplyDelete
  28. Salam...

    Dari hari tu dok cari apa blog peribadi wan... hri nie baru ketemu... asyik2 ke frozen blog jer.. huhuhu

    ReplyDelete
  29. salam..

    ketahuilah bahawa ainhany & kak chik bersetuju mnggugurkan pendakwaan keatas kak wan ats kesilapan fakta...kes ditutup...DUMMMMM>>>>>9 hakim pun mngetuk tukul emasnya di meja dan mohn izin utk keluar...

    semua pendakwa dan OKT kelihatan tersenyum dan cuba besalam2an dgn peluk cium dan apa yg tinggal adalah bekas2 kenangan yg tak mungkin berulang...sejarah itu tak mungkin berulang tetapi peristiwa semalam pasti ada kesinambungan....hehehe

    ReplyDelete
  30. ooop typing error-----gugurkan 9 tu..trus mmbca dgn hakim .....

    temekasih

    ReplyDelete
  31. Salam MI,

    Tak pa eh, kalu pakai kopiah, untung-untung org suruh baca doa terus.

    Tang songkok tu yg sume tak leh lupa. hehehe...

    ReplyDelete
  32. Salam Atikah.

    huhuuu... patutla lama ku tunggu tak kunjung tiba, rupanya gi salah rumah. huhuhu....

    ReplyDelete
  33. Salam Ainhany,

    hahahahha.... sori lah ku terkonfius, entah apa-apa info dah masuk dlm cpu ku ini.

    OKT tu apa? yg pasti bukan GPK kan?

    ReplyDelete
  34. hahaha......
    OTK tu org kena tuduh...kan kak wan silap fakta ..kejap2 buat tuduhan ain org melaka, pastu kak chiq pulak...pastu....3???

    p/s: JGN salahkan CPU mu kak wan.
    kes telah gugur...hehe

    ReplyDelete
  35. Salam kak wan..kenangan selamanya..ingat sogkok tinggi, ingat MI ya..

    ReplyDelete
  36. Ainhany,

    Ayoyo... ni nak kena buat muka org bersalah ni. hehehehe... Alhamdulillah dah gugur, mana tahu kot-kot dituntutnya kita RM 1 juta ...naya...

    ReplyDelete
  37. Salam MI,

    Eh! Ingat sangat! Mana nak lupa... Agak-agak tinggi Burj khalifa ada kot! hehehehe..

    ReplyDelete
  38. Salam Wan

    oooo, ini yang wan maksudkan yer. az baru jumpa. hehhe

    ma kasih ler kata az hensem. hensem kah aku.

    ReplyDelete
  39. Salam Ayah Zain,

    Ni la dia sajak yg wan maksudkan tu! Tq sudi mencarigali!

    ReplyDelete